Za sedam drama putem kojih je predstavljeno Hauptmannovo stvaralaštvo može se reći da su bile suvremene tematike u prvoj trećini 20. stoljeća kada ih je autor pisao, dakle da nisu previše atraktivne tematike za današnje čitateljstvo. Motiv za uzimanje u ruke ove zbirke njegovih djela tako će vjerojatno biti želja za upoznavanjem s književnim Nobelovcima, a što je i mene motiviralo (Hauptmann je 24-ti dobitnik Nobelove nagrade za književnost čiju sam barem jednu knjigu pročitala od trenutnih 121 dobitnika te nagrade).
Krađa u svrhu preživljavanja obitelji, samoubojstvo zbog teškog života, tradicionalno gledanje na ženski posao ili trudnoću izvan braka, kao i položaj Židova u Njemačkoj prije II. svjetskog rata, neke su od redom mračnih tema ovih drama. No, danas ove drame ne djeluju zastarjelo samo zbog njihove tematike, nego i zbog zastarjelog stila pisanja – ne ulaženje duboko niti u događaje niti u likove u dramama, kao i zastarjelog jezičnog izričaja – dijalozi prepuni formalnog i kićenog govora. Ipak, upravo je ovaj „staromodni” izričaj dodatni element koji drame čini vrijednima pozornosti jer omogućava i potiče nadogradnju vlastitog izričaja.
Sveukupno, Hauptmannove drame ne šalju za suvremeno društvo nove poruke – ne krasti, ne ponižavati, ne napastovati i sl. poruke su koje je bilo potrebno i važno slati u društvima prije 100-injak godina, dok su danas u civiliziranim demokratskim društvima standard. Ipak, nije na odmet podsjetiti se da su u ne tako dalekoj prošlosti glad, siromaštvo, socijalna nepravda i bezizlaznost života pripadnika nepovlaštenih staleža bili stvarnost u zapadnim zemljama Europe te da se protiv tih pojava treba i dalje boriti kako na regionalnoj tako i na globalnoj razini.
Žanr
Drame (Bunda od dabrovine, Hannelino uznesenje, Michael Kramer, Štakori, Herbert Engelmann, Pred suton, Pomračenja).
Mjesto i vrijeme radnje
Mjesta u Njemačkoj (npr. Berlin, pokrajinski glavni grad, veliki njemački grad, malo šlesko mjesto) krajem 19. i do sredine 20. stoljeća.
UKUPNI DOJAM: 3/5
Jezik/stil: 4/5
Sumornost: 3/5 (bez iznimke, u svakoj je drami središnji motiv mračan)
Poželjno predznanje: 2/5 (poznavanje kajkavskog narječja jer ga neke od drama uključuju u velikoj mjeri)
Preporuka za čitanje: 3/5
p.s. Doživljaj knjige ovisi o tome tko i u kojem životnom trenutku čita.