Autorica jedne od najboljih krimi trilogija koje sam ikada pročitala („Trilogija bijelog grada“ koju čine „Šutnja bijelog grada“, „Rituali vode“ i „Gospodari vremena“) i ovaj me put oduševila knjigom Crni časoslov. Čak toliko da razmišljam o stavljanju ovog romana, kao i autoričinog povijesnog trilera „Akvitanija“ o Eleonori Akvitanskoj za koji je dobila nagradu Planeta 2020. godine, na listu želja za rođendanski poklon, a kako bih posjedovala sve njene uratke prevedene na hrvatski jezik. Naime, kao svojevrsni bibliofil, nerijetko knjige kupujem nakon što pročitam primjerak iz knjižnice jer ih želim posjedovati. A zašto „svojevrsni“? Zbog toga što se pojam „bibliofil“, a koji spominjem zbog toga što su bibliofili središte ovog kriminalističkog romana, odnosi prvenstveno na obožavatelje i kolekcionare rijetkih knjiga i rukopisa, od kojih mnogi, nevjerojatno ali istinito, iste često samo sakupljaju ali ne i čitaju.
U ovom kriminalističkom trileru (kriminalistički zbog istrage ubojstava a triler zbog psihološke napetosti), bivši policijski inspektor Unai López de Ayala poznatiji kao Kraken (glavni protagonist i „Trilogije bijeloga grada“) istražuje, ni manje ni više, potencijalno ubojstvo vlastite majke koja je umrla prije 40 godina. Ukoliko ne pronađe crni časoslov Konstance od Navare, dakle njen unikatni osobni molitvenik crnih listova i teksta te crteža svjetlijih boja, njegova će majka umrijeti. I tako Kraken ulazi u svijet knjižara i bibliofila, koji u romanu ne obilježavaju samo ljubav prema knjigama i rat za knjige, nego i nesvakidašnji modus operandi ubojice istaknutih bibliofila te mnoga poznata književna djela upletena u priču (od imena glavnog negativca do životnih uzora). U romanu saznajemo i o najranijim godinama života Krakenove majke, s obzirom da je pisan u formi izmjenjivanja poglavlja o njenoj prošlosti i Krakenovoj sadašnjosti, ali i druge tajne iz prošlosti Krakenove obitelji. A posebnu draž romana za svakog knjigoljupca čini povezivanje radnje s mnogim poznatim književnim djelima, kao na primjer dramom „Oluja“ Williama Shakespearea, romanom „Grof Monte Cristo“ Alexandrea Dumasa i krimićem „Šifra Nemesis“ Agathe Christie, ali i Homerovom „Odisejom“ i pričom za djecu „Djevojčica sa šibicama“ Hansa Christiana Andersena.
Sveukupno, dinamičan roman (neiscrpan niz novih likova, događaja i detalja), u nestandardnom okruženju (svijet knjižara, bibliofila, ali i krivotvoritelja knjiga), s osobno i obiteljski interesantnim glavnim likom (Kraken, koji voli knjige te u čijem životu važnu ulogu ima djed), a koji je pisan stilom koji je više od standardnog stila kojim se pišu krimići/trileri.
Žanr
Kriminalistički roman
Mjesto i vrijeme radnje:
Španjolski gradovi Vitorija i Madrid, sadašnjost 2022. godine u kojoj Kraken rješava krimi zaplet a prošlost djetinjstvo i mladost Krakenove majke od 1950-ih do 1980-ih.
Broj stranica: 352
UKUPNI DOJAM: 5/5
Jezik/stil: 3/5
Sumornost: 2/5 (iako se radi o krimi radnji s ubojstvima, roman koji uopće nije sumoran).
Poželjno predznanje: 2/5 (često pozivanje na poznata književna djela i književnike čije je poznavanje poželjno za potpuno razumijevanje radnje).
Preporuka za čitanje: 5/5
p.s. Doživljaj knjige ovisi o tome tko i u kojem životnom trenutku čita.